5 redenen waarom yoga goed voor je is !

Posted: december 8, 2015 By: Comment: 0

yoga

Gisteren vertelde een vriendin van me dat ze ook wel aan yoga wilde gaan doen. Maar , vroeg ze, heb je er echt wat aan ?

 

Nadat ik haar overstelpte met redenen wilde ze direct diezelfde avond beginnen.

Wie weet kan ik jou ook overtuigen als je dat nog niet was, en anders herken je vast wel 1 van de redenen waarom je wekelijks op de mat staat.

 

  1. Yoga verlicht pijn en blessures

De meeste mensen komen voor het eerst naar yoga vanwege een blessure of pijn, meestal in de rug, knieën of gewrichten. Yoga gebruikt gecontroleerde bewegingen en ademhalingen om het lichaam te openen. Aandacht en een juiste uitlijning van het lijf staan voorop in een yogales. Deze aandachtige manier van bewegen verkleint het risico op blessures. Daarbij eist yoga dat je goed op je eigen grenzen let, en er vooral niet overheen gaat. Er is altijd een aanpassing of variatie op een pose die je kunt doen, zonder in te moeten boeten aan uitdaging en vooruitgang. Als je regelmatig een les bijwoont, verminderen pijn en blessures al in de eerste maand door middel van yoga.

 

  1. Yoga houdt je lichaam fit, flexibel en sterk

Veel mensen zeggen dat ze niet lening genoeg zijn voor yoga. Maar eigenlijk is dat hetzelfde als zeggen “hardlopen is niks voor mij, want ik heb geen conditie”, want alles heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen. Yogaposes zijn zo ontworpen dat ze je lichaam sterker en flexibeler maken – zonder je lichaam en grenzen in gevaar te brengen. Belangrijk is de juiste combinatie van kracht, mobiliteit en evenwicht die je opbouwt in de lessen. En ontwikkelt spieren waarvan je niet eens wist dat je ze had – of die in slaap waren gevallen. Denk maar aan alle spieren in je rug die zich afbreken tijdens alle uren die je achter het bureau doorbrengt. Je spieren krijgen een echte wake-up call tijdens je yogalessen. Met geduld en regelmatige beoefening word je sterker en leniger dan je ooit had durven dromen!

 

  1. Yoga helpt je voeding, slaap en algehele gezondheid te verbeteren

Als je eenmaal de fysieke voordelen van je yogalessen begint te voelen, merk je dat je voeding en slaappatroon zich op natuurlijke wijze ook aanpassen. De behoefte om een bak ben en jerry ijs naar binnen te schuiven verdwijnt, omdat je graag je lichaam gezond houdt. Tijdens de yogales zul je merken dat je zo gefocust bent op de houding, dat er geen ruimte is voor gedachtes over werk, rekeningen of andere zaken. Je bent volledig in het hier en nu, en dat brengt rust in het hoofd. Na de les voel je je ontspannen en geaard. De combinatie van een goed voelend lichaam en geest is hét recept voor gezondere manier van leven.

 

  1. Yoga verbetert je prestaties en vermindert stress

Of het nou op de werkvloer, in de sportschool, tijdens familiebijeenkomsten of in de supermarkt is, uitdagingen zijn er overal. Yoga traint je om rustig en gegrond te blijven, juist tijdens momenten van stress. Want waarom zou iemand zichzelf in een uitdagende yogapose wringen, en dan ook nog gevraagd willen worden om daar in te blijven staan en om door te blijven ademen? Omdat je tijdens het echte leven nog veel meer uitdagingen tegenkomt dan op je yogamat. Door te oefenen om kalm te blijven in oncomfortabele situaties, zowel fysiek als mentaal, train je jezelf om de beste versie van jezelf te blijven. Ook juist op de moeilijke momenten.

 

  1. Yoga is “the fountain of youth”

Ergens tussen alle fysieke, mentale en gezondheidsvoordelen die yoga met zich meebrengt, zul je je ook nog eens jonger en beter voelen dan je je ooit had kunnen voorstellen. Dit gebeurt pas als je met regelmaat en toewijding yoga blijft beoefenen. Gun en geef jezelf de tijd, want iedereen heeft tijd nodig om zichzelf te ontwikkelen. Als je jezelf omringt met mensen die openstaan voor het openstellen van lichaam en geest, sta je zelf ook open voor nieuwe dingen.

 

Dus zie ik je volgende week op de mat ;)?

 

 

 

Movement Matters
AUTHOR

Movement Matters

All stories by: Movement Matters

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *