aanraking

Aanraking : een levensbehoefte die zo wezenlijk belangrijk is

aandacht voor je lijf, Amsterdam Noord, gezondheid, Imuunsysteem, massage, Uncategorized | 0 Reacties

Marielle kleyn Winkel

Geschreven door Marielle

In

De magie van aanraking 

De warme stevige handen van m’n moeder die me naar de boomtakken tilden kan ik me niet goed meer voor de geest halen. Maar ze waren er. Een plaatje uit het laadje van fijne herinneringen. Het buikje van mn zoontje die savonds op me in slaapt valt. Zijn moeder als zijn matras. Dat kan ik nog in mijn lijf voelen. Dat was gisteravond. Weer een plaatje uit het laadje van fijne herinneringen. Daarna de hand van mijn partner. We houden elkaar vast totdat we wegglijden in een droom waarvan we de clou nog niet begrijpen.

Wat een rijkdom. Al die aanrakingen. Dat is niet vanzelfsprekend. Aanraking is zeer zeker een levensbehoefte. Maar aanrakingsarmoede is er absoluut. Het is nu nog steeds niet altijd vanzelfsprekend om anderen buiten je huishouden stevig te omhelzen. Terwijl je dat soms het liefste zou doen. Hoe kan je beter iemand bevestigen van zijn bestaan door een stevige omarming. Jij bent er, en daar ben ik blij om !

Aanraking is een instante bevestiging van dat het goed is zoals het is. En dat jij goed bent zoals je bent. Vandaar hier een blog over de magie en het belang van aanraking.

De chemie van aanraking 

Maar wat gebeurt er nu, daar waar je door een hand aangeraakt wordt? Ontelbare huidsensoren worden gestimuleerd en deze signalen worden aan de hersenen doorgegeven. Daar wordt de hypothalamus aan het werk gezet om het hormoon oxytocine te produceren. Dit verhoogde oxytocine gehalte laat stress en emotionele reacties afnemen en draagt bij aan een gevoel van vertrouwen en verbondenheid.

De beleving kan haast magisch zijn. Je lijf kan zich overgeven en ontspannen. Je voelt dat je uit je hoofd gaat weer beter in je lijf komt. Door ergens aangeraakt te worden gaat je aandacht naar die plek toe. Doordat je meer in je lijf bent heb je minder last van piekeren, prikkels van buiten, onrust, emoties, angsten en onzekerheid.

Spreekwoordelijke gevoelens kunnen soms langs komen: heb je het op je heupen? Of teveel op je nek genomen? Door de betreffende lichaamsdelen aandacht te geven kan alles verzachten, de stress afnemen en kun je weer beter in balans komen!

Waarschijnlijk heb je wel eens gelezen hoe uit onderzoek is gebleken dat massage helpt bij de aanmaak van oxytocine en de reductie van adredaline (Vera Morhenn 2012 ). Wat dit betekent voor je gezondheid zal ik hierna laten zien. 

 Minder snel ziek door aanraking 

Eerlijk gezegd zou ik best wel een actueel onderzoek willen zien welke laat zien hoe vatbaar we worden voor virussen als we niet aangeraakt worden. We weten al dat voldoende rust goed voor ons is. Gezonde voeding en beweging ook. Maar ook aanraking stimuleert je (mentale) gezondheid en je wordt hierdoor minder snel ziek.

Lichamelijke aanraking kan knuffelen, vastgehouden worden, begroeten met een schouderklopje of een ander nauw fysiek contact omvatten. Deze aanraking is in verband gebracht met meerdere fysiologische effecten zoals lagere bloeddruk, lagere hartslag en hogere oxytocineniveaus volgens een onderzoek ( Field, 2010 ). Veel van deze fysiologische effecten zijn gerelateerd aan lagere niveaus van onsteking ( Jakowski et al , 2010 )

In 2015 voerde Cohen een onderzoek uit waarin mensen experimenteel werden blootgesteld aan een verkoudheidsvirus.  Ze ontdekten dat vaker knuffelen in die 2 weken vóór blootstelling aan het virus verband hield met een lager risico op infectie, minder ernstige ziekte en een bufferend effect op het hogere risico op infectie bij degenen die meer spanning of conflict in hun relaties ervoeren.

Aanraking helpt dus aantoonbaar op het vlak van een goede gezondheid.  

 

Aanraking : de meest natuurlijke dialoog

Eigenlijk ben ik nooit zo”n prater geweest. Het liefst ben ik in stilte en houd gewoon iemands hand vast om alles te zeggen.

Daarom geloof ik ook zo in een lichaamsgerichte aanpak. Als je lichaams verkrampt is door pijn , verdriet, spanning of angst dan kalmeer je stress op de meest natuurlijke en eenvoudige manier die er bestaat : door beweging, expressie en aanraking. Het maakt allemaal onderdeel uit van ons oerinstinct waarmee we allemaal geboren zijn en opgegroeid. Ook al weten we soms niet meer hoe het moet. We hebben allemaal behoefte ons te uiten met ons lijf.

Praten kan soms zelf je gevoelsknop uit zeggen m de pijn die je voelt weg te drukken. Je kunt dan wel rationeel de pijn bespreken , maar je voelt hem niet meer.

Wanneer is de laatste keer dat je de pijn bent aangegaan, hebt doorvoelt , doorleeft ? Aanraking en beweging zorgen voor het uiten en kalmeren waardoor de grootste lading van je pijn afgaat op dat moment. Eigenlijk precies wat je moeder deed toen je als baby huilde. Wiegen en knuffelen. Allemeaal rustgevende methoden die je lichaam direct herkent en waar nauwelijks woorden aan te pas komen.

De toekomst van aanraking

Wat kun je doen als je alleen bent en je heel onrustig voelt ?  Ken je deze al?

De soloknuffel 

Ga rechtop zitten. Breng je rechterhand onder je linker oksel. Leg dan je linker hand op je rechter bovenarm. Hierdoor zijn je armen voor je borstkas gekruist. Hou je armen losjes vast. Doe je ogen dicht en blijf minimaal 5 minuten in deze houding zitten. Open daarna langzaam je ogen en je armen.

De stevige knuffel 

Dit is het soort knuffel waarbij je elkaar stevig tegen elkaar aandrukt en de een eventueel z’n gezicht op de borst van de ander legt. De knuffel kan best wat langer duren dan een van de andere soort knuffels.

Wanneer je op de ze manier knuffelt, geeft dat vaak een gevoel van veiligheid. Deze knuffel doet ons denken aan onze tijd in de baarmoeder en geeft daarom associaties met warmte en veiligheid.

 

Sterker nog : deze knuffel zorgt ervoor dat het parasympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd en we uit de bekende fight of flight modus kunnen komen in stressvolle situaties. Proberen te doen dus als je in een ingewikkelde fight zit met je geliefde.

 

 

 

aanraking

Heb je last van huidhonger ?

Door de digitalisering, individualisering en de afgelopen pandemie raken we elkaar tegenwoordig steeds minder aan. Hierdoor voldoen we steeds minder aan onze dagelijkse behoefte aanraking.

Het belang van aanraking voor kinderen

Onderzoeker Tiffany Field heeft the Touch Research Institute opgericht en deed onderzoek naar het gebrek aan aanraking en het effect dat dit heeft op kinderen. Kinderen worden agressiever omdat ze steeds minder aangeraakt worden. Als een beloningsysteem zoals aanraking wegvalt, gaan de hersenen op zoek naar andere manier om die beloning te krijgen, zoals durgs of alcohol.

Het feit dat ouderen baat hebben bij veelvuldige aanraking

Gelukkig mag ik mezelf prijzen dat ik nog een oma in mijn leven heb die aardig vitaal is. Ik heb een goede band met haar, en het raakt me om te weten dat ze niet zo veel aangeraakt wordt daar ze alleen woont.

Zoals we nu weten zorgt aanraking voor hogere levels van oxytocine. En dit hormoon is nodig voor een goede regeneratie van spierweefsel en homeostase. Aanraking houd je in zekere zin dus letterlijk jong. Maar uit onderzoek blijft dat de plasmaspiegels van oxytocine afnemen met de leeftijdChristian ElabdWendy Cousin et al 2014 ). Wellicht onthult dit onderzoek een potentiële nieuwe en veilige manier om door middel van massagetherapie veroudering van skeletspieren te bestrijden of te voorkomen.

Dit zorgt ervoor dat ik me nog meer gesteund voel in mijn missie om het zelf herstellend vermogen te stimuleren door aandachtige liefdevolle aanraking.

 

Tips om een gebrek aan aanraking tegen te gaan. 

Eigenlijk zie ik massage soms ook als een grote lange stevige knuffel. Maar dan nog fijner ! Stevige druk, opmerkzame aanraking. Wil je het ook ervaren ? Boek hier je massage bij ons.

 

Bedankt voor het lezen en een hele fijne dag !

Bronnen :
Anti-inflammatory effect of oxytocin in rat myocardial infarction
Jankowski, M, Bissonauth, V, Gao, L, Gangal, M, Wang, D, Danalache, B, Wang, Y, Stoyanova, E, Cloutier, G, Blaise, G, & Gutkowska, J. (2010). . Basic Research in Cardiology , 105(2), 205–218 PubMed
Lost Touch? Implications of Physical Touch for Physical Health van Patricia A Thomas, PhD Google Scholar
Crimmins, E M, & Vasunilashorn, S. (2011). Links between biomarkers and mortality. In R GRogers & E MCrimmins (Eds.), International handbook of adult mortality  (pp. 381–398). Springer. Google Scholar
Does hugging provide stress-buffering social support?
Cohen, S, Janicki-Deverts, D, Turner, R B, & Doyle, W J. (2015).  A study of susceptibility to upper respiratory infection and illness. Psychological Science, PubMed
Massage Increases Oxytocin and Reduces Adrenocorticotropin Hormone in Humans
Vera Morhenn, MD; Laura E. Beavin, MA; Paul J. Zak, PhD
Oxytocin is an age-specific circulating hormone that is necessary for muscle maintenance and regeneration
Christian Elabd, Wendy Cousin et al 2014. Google Scholar
Huidhonger
Femke Van Den Berg
TvV Tijdschrift voor Verzorgenden  (2018)
Huidhonger: Een aai over je wang, een kus in de ochtend, een hand op je arm
By Bruno Müller-Oerlinghausen, Gabriele Mariell Kiebgis
The Book of Touch
edited by Constance Classen
Touch Esther P Gardner, New York University School of Medicine, New York, USA
19th May 2010

Related Articles

Related

Follow Us

Join

Subscribe For Updates & Offers

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang tips om beter in je vel te zitten.