Verdrijf de herfstdip

Posted: november 15, 2019 By: Comment: 0

Hoe voel jij je deze dagen ? Ikzelf ben meestal opgetogen in de maand Oktober. Verwonder me over de prachtige kleuren van de herfst. Dan als het echt koud begint te worden in November overvalt me het gevoel dat de zon zich to echt minder gaat laten zien tot Maart. Echt een herfstdip krijg ik niet, maar ik kan het me heel goed voorstellen als je deze wel hebt. Dan begin ik te fantaseren over bergwandelen in Azië of verhalen schrijven in Malaga.

Maar uh…. eigenlijk willen mijn lief en ik niet veel proberen te vliegen. Dus dit jaar blijven we op treinafstand van ons huis. Dus ik denk dat ik maar een goed plan voor het najaar moet gaan bedenken. In deze blog wil ik je graag mijn ultieme fijnheden delen om de herfstdip te verdrijven…

herfstdip

1. Omarm de melancholie

Heb jij ook het gevoel dat de koude maanden uitermate geschikt zijn om gedichten te gaan lezen en schrijven. Ikzelf had onlangs een haiku verslaving opgelopen. Deze Japanse dichtvorm is uitermate geschikt om een zintuigelijke waarneming te duiden in een paar zinnen. Het gaat vaak over natuurverschijnselen.

In die zin helpt het ook om de schoonheid van alle seizoenen te vieren. En stel je voelt je net zo druilerig als de Novemberregen in die herfstdip ? Vat het in woorden en je verpakt iets droevigs in schoonheid waar anderen zich wellicht in herkennen. Ik ben absoluut een voorstander om de melancholie in de herfst te omarmen.

Mijmer over de dingen die er niet meer zijn. Die net als de vallende bladeren zullen rotten en vergaan. Verdrink jezelf in zelfmedelijden om je al vrij spoedig te beseffen dat het allemaal best meevalt ( over het algemeen, soms zijn er inderdaad een hoop droevige dingen waar je mee te maken hebt). Zucht luid op de bank.

En denk aan alle dingen die je niet hebt gedaan en had willen doen. Maak daar vooral een lijstje van, want in de lentemaanden kun je daar wellicht heel veel mee. Waarom nu niet gewoon helemaal in die melancholie duiken ? Maak er een kunst van. En blijf vooral mooie boeken lezen 🙂 Tips graag ! Lot van de Boekhandel over het Water in Amsterdam Noord heeft ook ontzettend goede tips.

herfstdip

2. Verdiep je in toffe ‘duurzame’ ontwikkelingen voor de ‘feestdagen’

Geen idee of je Sinterklaas viert. Eigenlijk hoef ik het niet zo nodig te vieren. Maar ik weet eigenlijk niet of ik er aan ontkom. Gisteren hoorde ik dat de in kinderen op het kinderdagverblijf naar het Sinterklaasjournaal hadden gekeken. Het is natuurlijk ook een Nederlandse traditie, dus ik wil ze daar niet van uitsluiten. Alleen het voelt zo gek om ze dan ineens te overladen met kado’s. Daar zijn ze natuurlijk wel even blij mee, maar zelf voel ik me niet helemaal jofel bij.

Ik ben wel enorm fan van het concept ‘Recycle Sint’ wat een aantal jaren in Amsterdam rondwaart. Je kunt dan speelgoed en spullen van thuis onderling ruilen. Goed idee toch ! Ik kijk nu al uit naar Recycle Kerst. Misschien heb jij wel leuke ideen erover ? En vind het ook een positieve ontwikkeling dat steeds meer mensen het vlees laten staan tijdens kerst.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat mijn vriend het eten voor kerst voor zijn rekening neemt. Ik ben ongeveer de slechtste keukenpersoon van Nederland. Hij vind het belangrijk dat we met zijn allen op deze dagen in elk geval veganistisch eten. Hij gaat voor de familie koken. Ik denk dat ik iets leuks moet gaan bedenken voor de versiering en gezelligheid thuis ( dat is meer mijn afdeling). Heb jij nog een goed idee ?

3. Massage als middel tegen de herfstdip

Vaak wordt massage aangeraden als alternatief middel tegen depressie. Ik begrijp wel dat soms bij een zware depressie medicatie nodig is. Maar over deze weg zou ik nog wel pagina’s kunnen volschrijven. Daar zal ik je nu niet mee gaan bemoeien. Ik ben natuurlijk ook geen psycholoog of arts.

Massage heeft wel zeker bewezen resultaten waaraan je kunt zien dat het helpt bij neerslachtigheid. Het zorgt namelijk voor :

  • Meer voelen , minder piekeren

Door een massage maak je weer contact met je lijf. Vaak als je somber voelt ben je veel bezig in je hoofd. Massage kan bewust maken van de gevoelens in je lichaam. Je ervaart hetgeen wat er nu is, in plaats van gisteren en morgen. Zo kun je misschien voelen dat de gevoelens steeds aan verandering onderhevig zijn. In beweging zijn.

  • Ontspanning

Een massage helpt om stresshormonen te reguleren , zoals Adrenaline en Cortisol. Je bloed stroomt en je spieren ontspannen. Hierdoor kun je je ook rustiger in je hoofd gaan voelen.

  • Alles is ok-gevoel

Een massage zorgt dat je oxytocyne aanmaakt , het knuffelhormoon. Dit zorgt er vaak voor dat je je wat fijner en rustiger voelt. Aanraking doet wonderen. Het kan ook troostend zijn, dat je door aanraking voelt dat je goed bent zoals je bent.

  • creëert beweging

Als je somber voelt of in een herfstdip zit kan ook over stagnatie gaan. Je gedachten gaan in cirkels, je onderneemt weinig, je geniet niet. Een massage helpt om je bloed weer te laten stromen. Het kan zijn dat je je energieker voelt, koude plekken worden weer warm. Misschien kan je voelen dat je meer bent dan die dip.

  • Massage als bewustwording

Gedachtes, emoties en lichamelijke sensaties zijn geen afzonderlijke eenheden, maar spiegels van elkaar. Als het een verandert, bewegen de andere mee. Dus wanneer je lijf in een ontspannen staat wordt gebracht kan het zijn dat je hoofd mee veranderd.

Iemand met een depressie heeft niet alleen negatieve gedachtes, maar bevindt zich ook in een emotionele roller coaster en zit opgesloten in zijn lijf: gespannen spieren, een hoge hartslag, hoofd- en buikpijn, pijnlijke nek, schouders, onderrug, druk op de borst, moeite met doorademen en ga zo maar door. Het lijf geeft daarmee uitdrukking aan hoe je in je vel en je leven zit.

————————————————— #

Dus kom vooral langs vooral langs voor een massage. Wist je trouwens dat Movement Matters dankzij jullie weer Best Rated Salon heeft gewonnen ? Ook ‘Thai Yoga Massage Therapist of the Year – Amsterdam ‘ door Amsterdam Prestige Awards en zal in de Amsterdam Prestige Guide komen te staan. Al vind ik persoonlijk dat Cleo hem verdiend heeft. Maar denk dat ze hem niet bezocht hebben. Het is natuurlijk allemaal vrij subjectief.

4. Dompel jezelf in goede muziek

Het enige van waarde bij ons in huis heeft geloof ik te maken met muziek. Nu ik erover nadenk. Mijn gitaar is heilig. Een van de weinige dingen waar mijn kinderen niet op mogen beuken. En we hebben een fijn muziekboxje. Als je daar de canto ostinato op afspeelt ga je huilen.

De herfst is dan ook een uitgelezen moment om uit te pluizen welke muzikanten tijdens hun tour ook Nederland aandoen. Wist je al dat 30 Januari Devendra Banhart naar Paradiso komt? Echt gaan, zijn muziek is zo prachtig. Wedden dat je herfstdip, dan inmiddels winterdip, verdwijnt ….

Maar misschien kun je je baas overtuigen dat je naar dat gratis lunchconcert mag gaan, zodat je daarna vol inspiratie weer aan de slag kunt ? Of misschien kun je naar een ligsessie met mooie live-muziek ? In de nabije toekomst organiseert Movement Matters ook Yoga Nidra /Massage / live muziek sessies. Jeuh !

5. Verbeter je lichamelijke gezondheid

OOooh er zijn zoveel lekkere dingen die je kunt eten en drinken en die helpen om je lichamelijke gezondheid te verbeteren ( Ps. gebruik deze niet in combinatie met medicatie). Kruiden als medicatie gaat zo’n zeker terug tot 3000 voor Christus.

/ Drink drankjes met Kurkuma ( niet als je zwanger bent )

/ Tweemaal daags 30mg Saffraan

/ bakken vol met groente ( en bananen, peulvruchten )

Sommige mensen bevelen ook Sintjans-kruid of Kava aan. Hier is wel meer onderzoek naar gedaan dan naar andere kruidenpreparaten. Het zijn wel kruiden die niet helemaal zonder gezondheidsrisico’s zijn. Ga er dus zeer zorgvuldig mee om en vraag het liefst advies aan een specialist.

….. > en probeer te bewegen, ook als je geen zin hebt. Wandel, wandel , wandel, wandel…

Ik ben benieuwd naar jouw tips. Hoe onconventioneler hoe beter 😉

Hoop je zien op de massagetafel ,

veel liefs ,

Marielle

Movement Matters
AUTHOR

Movement Matters

All stories by: Movement Matters

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *