Het lichaam als instrument

Geschreven door Movement Matters

15/09/2020

Waarschuwing. Deze blog gaat wat de bijzonder techniek Fonoforese kan betekenen voor ons lichaam. Toch kan het misschien wat eigenzinnig overkomen. Dit is omdat ik je graag wil meenemen naar mijn persoonlijke fascinaties door de jaren heen. Wie weet kun jij er ook wat mee, of resoneert het met iets wat je zelf ook belangrijk vind. Maar zeker ben ik onder de indruk van de nieuwe behandeling die éen van onze masseurs Tina Antman bij Movement Matters geeft : een stemvork behandeling. Dit werkt zoals acupressuur maar dan zonder naalden !

het lichaam als instrument

Het lichaam als publiek

Dit klinkt raar en ik zal het even uitleggen..

Misschien herken je dit wel ? Als kind liep ik vaak in het bos. Geloof me, heel vaak , want mijn familie houd van wandelen en mijn basisschool lag bij een bosrand. Vaak als ik niet met de anderen aan het praten was leek het alsof de bomen een dansje aan het doen waren. Het magisch denken van een kind. In je jonge hoofd klinkt een symfonie bij het ruisen van de takken.

lichaam als instrument

En nu ik daaraan weer terug denk ik zie ik dat ik toen als een buitenstaander plaatste. Als publiek van een groot mooi ritmisch schouwspel. Nog niet beseffende dat je als mens ook een prachtig instrument bent. Misschien wel omdat je als kind zo vaak wel ” in tune ” bent met je omgeving. Je gaat dan soms zo op in je omgeving dat je niet het idee hebt dat je vreemd staat ” afgesteld”.

lichaam als instrument

Toen ik ,geloof ik, zeventien was zag ik bij de open dag van de HKU een groep acteurs collectief het menselijke verteringstelsel spelen. Je denkt nu waarschijnlijk. Wat ? Is? Dat? “To be , or not to be ” dat kan ik nog aan, maar het acteren van lichaamsprocessen gaat me te ver. Ik vond het juist fascinerend. Hoe kunnen verschillende lichamen tezamen iets abstracts laten zien. Hoe kun je de dingen om je heen onderzoeken, het ritme en essentiele eigenschappen vatten en dit duiden zonder taal ? Ik wilde niets liever dan naar de Hogeschool voor de Kunsten gaan en dit leren.

Het lichaam als dichter

Onderstaande tekst is ook voor de niet-poëten onder ons.

Op de Hogeschool voor de Kunsten waren er docenten die waren beïnvloed door de Franse theaterpedagoog Jacques Lecoq. Hij is erg bekend door zijn methodes in fysiek theater en als bewegingsinstructeur. Naast zijn school in Parijs richte hij ook “Laboratorium voor de studie van de beweging” op. Het eerste jaar van de opleiding waren we dan ook veel in beweging en aan het onderzoeken. Geïnspireerd op zijn boek “het lichaam als dichter” waren er ateliers waarin we probeerden om de wereld om ons te vertalen naar fysiek theater. Best lastig soms.

lichaam als instrument

Daar leerde ik wel het belang van lichaamsbewustzijn, maar meer in het belang van de collectiviteit en de theatrale vertaling. Ik dacht dat ik wel redelijk fijn was afgesteld, maar toch was ik me niet gewaar van bijvoorbeeld hormonale processen in mijn lijf. Ik was me niet bewust van mijn ademhaling, onbewuste spierspanning of vermoeidheid. Het was, en misschien was dat ook wel passend bij die leeftijd, altijd versnelling 10.

Het lichaam als klankkast

zonder een musicus te zijn…

Jaren later was ik nog steeds gefascineerd door de prachtige manier om verhalen te vertellen door fysiek theater en dans. Sterk onder de indruk van de lijven van dansers en hun receptieve manieren om de wereld waar te nemen. Soms voelde ik me net een lompe boer in een wereld van zeer verfijnde afgestelde dansers. Door de intensieve training leerde ik wel hoe je je tactiele zintuig sterker kunt ontwikkelen. Toch was er nog steeds sprake van een soort harde bejegening naar mijn lichaam. Harder trainen, het was nooit genoeg, het was nooit af, alsof je lichaam een klankkast is waar je op kan roffelen en er wel vanzelf iets klinkends uit komt. Pas later besefte ik me dat er ook zachtheid en zelfzorg nodig is om iets ” moois te laten klinken”

lichaam als instrument

Het lichaam als instrument

en jawel… nu ga ik eindelijk vertellen over die fijne techniek van Tina Antman

Wat een zegen dat Tina sinds de zomer bij Movement Matters masseert. Ze werkt met een hele bijzonder techniek. Fonoforese heet deze therapie eigenlijk. Stemvork therapie is een fijne, zachte methode om op veel gebieden in lichaam en geest de (energetische) balans te herstellen. 

Tina schreef dit in een artikel :

We bestaan voor 70% uit water en onze botten zijn
hol. Dit maakt ons het perfecte resonantiemedium,
waardoor de frequentie van een stemvork door ons
hele lichaam kan vibreren.

De gekozen frequentie zorgt ervoor dat uit sync.-trillingen op dezelfde
frequentie beginnen mee te resoneren. Het lichaam streeft naar homeostase (het herstellen en behouden van een evenwichtige toestand),dus we nemen de toon van de vork over en ge-bruiken de geproduceerde Hz frequenties om onze eventuele dissonanties te harmoniseren. Wanneer we goed ‘gestemd’ zijn, werkt ons lichaam beter en
stroomt de energie.

lichaam als instrument

Het werkt zoals acupressuur. Tina heeft een achtergrond in acupunctuur, maar merkte dat veel mensen naalden een beetje eng vinden. Ze heeft zich daarom gespecialiseerd in het werken met stemvorken die ze aanbrengt op de specifieke acupressuur punten op het lichaam. Vaak merk je al verschil in je lichaam na een eerste sessie. Als mensen in haar omgeving niet lekker in hun vel zitten past ze korte sessies met de stemvorken toe, zodat ze bijvoorbeeld de dag weer goed kunnen beginnen. Ik raad je zeer aan om deze bijzonder ervaring te ondergaan.

Wat is Fonoforese ?

Volgens de Ayurveda is één van de functies van het botweefsel het geleiden van geluiden -dus trillingen- door het lichaam , zegt Ronne van den Hurk. Ze heeft veel geschreven over stemvork-therapie.

Je kunt met de stemvorken op deze manier meridianen stimuleren of reguleren. De trilling verplaatst zich als een minuscuul golfje in het water via de meridianen. Ideaal als aanvulling voor de acupuncturist, bijvoorbeeld ook voor een nabehandeling thuis. Door de trilling kun je ook plekken in het lichaam bereiken, waar je met behulp van massage weinig mee kunt, omdat ze te diep liggen of te pijnlijk zijn.

lichaam als instrument

Terug in balans

Vandaag hoorde ik het weer van een massagebezoeker. Dit hoor ik vaker in de praktijk. “ Ik voel me niet helemaal in balans”. “Uit het lood geslagen.” “Niet in tune met mijn omgeving”. Een stemvork-behandeling van Tina zou dan goed kunnen helpen. Wanneer je een stemvork acti-
veert, gaat hij vibreren in een bepaalde frequentie. Je kunt er
naar luisteren, of de steel van de vork op bepaalde punten van het lichaam zetten.Je voelt de vibratie resoneren, neemt het in je op,
de ademhaling verdiept zich en het lichaam komt
in harmonie. Het klinkt best als nuchtere wetenschap als je het langer bekijkt.

Lichaam als instrument

Kom je het eens proberen ?

En wist je dat we binnenkort ook fijne andere geschenken hebben om je huid en lichaam goed te verzorgen ? Laat het een mooie herfst worden…

Misschien vind je dit leuk om te lezen…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *