Kind en gezin en het belang van massage

Posted: april 15, 2020 By: Comment: 0
kind en massage

Wie weet lees je dit en denk je. Wacht. Ik heb helemaal geen kinderen, heeft het dan zin om door te lezen ? De tips en informatie die ik je in deze blog ga geven kun je misschien ook gebruiken in het latere leven. Als we elkaar weer kunnen omarmen. Als we weer een arm om elkaars schouder mogen slaan. Want ieder kent wel een kind. Een neefje, nichtje of misschien sta je wel voor de klas.

Onderlinge kindmassage

Ooit in een ver verleden heb ik wel eens een jaar Pabo gedaan. Ik was toen erg gefascineerd door het gegeven onderwijs in Denemarken. In diverse artikelen las ik toen ook over massagelessen die daar in de klas werden gegeven, om pestgedrag tegen te gaan. Er werd verondersteld. Als je elkaar aanraakt, en zorg voor elkaar draagt, is er meer begrip voor een ander. Dan ben je zo dichtbij, dan kun je (bijna) iemand niet meer vervelend behandelen. Onderlinge kindermassage zoals het genoemd wordt heeft dus bewezen resultaten voor een vreedzame school. In 2018 volgende ik hier trouwens een cursus in bij Touching Child Care.

kind en massage

Voor je kind is aanraking even belangrijk als voedsel

Lichamelijk contact met de mensen waar we om geven, maakt ons rustiger. Dat komt door de neuropeptide oxytocine (een stof die als hormoon en neurotransmitter werkt), ook wel bekend als het knuffelhormoon. Het komt vrij als we ons veilig en verbonden met anderen voelen. Het helpt  de hersenen om informatie en gevoelens te verwerken. Als het vrijkomt wordt de activiteit in het rechter deel van de amygdala geremd, een deel van de hersenen dat betrokken is bij emotionele reacties (Domes et al., 2007).

Het lichaam komt sneller tot rust, mensen voelen minder angst en ze zijn weerbaarder tegen stress en verslaving, waarschijnlijk doordat de de aanmaak van adrenaline dempt (via het afremmen van de activiteit van het ACTH-systeem; Neumann et al., 2000). Oxytocine komt bijvoorbeeld vrij tijdens knuffelen, dansen, massages en gebed.

kind en massage

Na twintig seconden was de bloeddruk van de deelnemers echter lager bij een stressvolle taak dan bij mensen in de controlegroep (die elkaar niet vast hadden gehouden). De positieve effecten van knuffelen op allerlei lichamelijke stressindicatoren (hartslag, bloeddruk, stresshormonen) zijn sterker als partners elkaar over het algemeen als meer steunend ervaren (Grewen et al, 2005). Dus houd je peuter minimaal 20 seconden vast, en dat veel tijdens de dag. Misschien merk je al dat naarmate je kinderen dreumes af zijn, je ze minder begint aan te raken. Blijf hier wel in investeren. Het is net zo belangrijk als voedsel voor het kind.

Het brengt : 

 -toename concentratievermogen

  • vergroten van het gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen
  • beter slaapgedrag
  • toename leerprestaties
  • ontwikkeling van sociale vaardigheden
  • afname onrustig gedrag. 

Als je op gezonde wijze je tastzin hebt kunnen ontwikkelen en voldoende positieve tactiele ervaringen hebt opgedaan  ervaar je het gevoel omhuld en begrensd te zijn en geborgen en in jezelf veilig te zijn.

De oxytocine factor voor je kind

De Zweedse wetenschapster Kerstin Uvnäs-Moberg heeft destijds een mooi boek uitgebracht : ‘De Oxytocine Factor. Zelf is ze moeder van vier kinderen. Haar eigen ervaringen waren aanleiding om de precieze werking van het hormoon oxytocine te onderzoeken.

‘Tijdens mijn zwangerschappen ervoer ik dat oxytocine
een grote invloed op me had’,
vertelt ze. ‘Een rust maakte zich
van me meester en dat stond lijnrecht tegenover de stress die ik
soms in mijn werk had.’

Kerstin Uvnäs-Moberg


Oxytocine beïnvloed belangrijke lichaamsfuncties. Onder invloed van dit hormoon vertraagd het hart en de bloedsomloop. De spijsvertering raakt gestimuleerd. Bijzonder als je je bedenkt dat dit hormoon ieder van ons geholpen heeft om geboren te worden ! Aanraking , warmte en lichte druk kan zorgen dat Oxytocine zijn werk gaat doen. Het onderzoek van Uvnäs-Moberg toont aan dat het hormoon voor minder angst zorgt, een kalmerende werking heeft, stressverlagend werkt, en tot meer sociaal contact leidt. Daarom moeten we bewust situaties opzoeken die de aanmaak van het hormoon stimuleren. In relaties met anderen , maar ook bijvoorbeeld door een massage.

kind en massage

Klein kind ? Babymassage !

Toen de oudste nog een kleintje was heb ik samen met Saskia van La Saskia massage een cursus docent Shantala Babymassage gedaan.

Natuurlijk heb ik de technieken veel kunnen uitproberen op de kinderen. Wist je trouwens dat ik samen met Saskia _> Amsterdam Baby Massage heb opgericht ? We geven met veel plezier babymassage-cursussen en babymassage in Amsterdam. Het geeft me ook een enorm ontzag voor deze wezens en het wonder van de natuur.

Massage voor je Peuter

Ik heb gisteren de rustigste paasdag uit mijn leven gehad. Maar het het had ook wel wat dat gekneuter met de peuters.

De meeste van jullie hebben even tijd nodig gehad waarschijnlijk om in een nieuw ritme te komen met elkaar in deze coronatijd. Wij wel in elk geval. Nu de praktijk gesloten is jeuken mijn handen ontzettend om te masseren.

Dus dan moeten mijn gezinsleden het maar ontgelden 😉

Je kind kun je ten alle tijden een massage aan je peuter geven. Mits hij of zij dit wilt natuurlijk. De massage kan over de kleding heen gegeven worden. Wel zijn de volgende zaken belangrijk :

  • Rust is belangrijk. Zorg dat de ruimte waarin je masseert rust uitstraalt.
  • Je stemvolume is wat zachter dan gewoonlijk. Je praat langzamer.
  • Maak je handen warm door ze tegen elkaar te wrijven.
  • Zorg dat je zelf ook in een rustige stemming bent.
  • Vraag altijd eerst aan je kind of hij of zij gemasseerd wil worden.
  • Pas de massage aan aan de leeftijd van je kind

Voor jongere kinderen houd je de massage tussen de 10 en 20 minuten. Je kunt een verhaaltje als ondersteuning voor de massage gebruiken. Dit kan een liedje, versje of een zelfverzonnen verhaal zijn. Of bijvoorbeeld het weerbericht ;). In het volgende filmpje geef ik een voorbeeld :

Massage binnen het gezin voor meer harmonie

Wanneer we zorgen voor elkaars welbevinden zal dit ook ten goede komen voor de harmonie binnen het gezin.

Vergeet naast je partner en je kind ook niet jezelf ;). Dagelijks een zelfmassage zal ook je veerkracht vergroten.

Als alles weer rustig is ben je weer welkom voor een massage. Voor mij en de rest van de masseur ben jij , als bezoeker, nog het allerbelangrijkst.

Ik hoop dat je rust kunt vinden nu en dat we elkaar binnenkort weer in levende lijve zien ! liefs

Movement Matters
AUTHOR

Movement Matters

All stories by: Movement Matters

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *